آیین نامه داخلی ومنشور همزیستی

آیین نامه داخلی ومنشور همزیستی

مجتمع مسکونی بهاران

مقدمه:

دوره زندگی در خانه های وسیع وباغ های سرسبز سپری شده است وضرورت زندگی در کلانشهرها وتمرکز امکانات ومنابع مارا مجبور کرده است تا در محیطی فشرده زندگی کنیم.در این شرایط برای بهره مندی از زندگی آرام ناگزیر باید از برخی آزادی های خود صرف نظر کرده ودر ازای حقوقی که بدست می آوریم تکالیفی را نیز در برابر دیگران بپذیریم.اصول ومبانی آپارتمان نشینی در قانون تملک آپارتمان ها وآیین نامه اجرایی آن وهمچنین اساسنامه مجتمع لحاظ شده است.توجه داشته باشیم که قانون شرط لازم برای زندگی اجتماعی است ولی کافی نیست.آسایش وآرامش  در حیات اجتماعی در گرو اصول دیگری هم هست که می توان آنرا منشور همزیستی نامید که ریشه در اعتقادات ،اخلاق وعرف جامعه دارد.یکی از وظایف مدیران اجرایی تدوین مقررات برای تنظیم روابط بین ساکنین است.این نوشتار بعنوان منشور همزیستی وآیین نامه داخلی مجتمع مسکونی بهاران اصفهان بر اساس مواد16 19 اساس نامه مجتمع تهیه وتنظیم گردیده وپس از ابلاغ به کلیه ساکنین مجتمع قابل اجرا می باشد.

اهداف:

ایجاد محیطی متعالی ومناسب زندگی ،ارتقاء حس تفاهم،دوستی ،برابری وبرادری بین کلیه ساکنین وانجام امور رفاهی ،خدماتی ،نظارت واداره امور مربوط به کل مشاعات به بهترین وجه ممکن وکمترین هزینه می باشد.

ماده1ایمنی:

ایمنی را می توان به دودسته کلی حوادث قابل پیشگیری وحوادث غیر قابل پیشگیری تقسیم بندی نمود.

1-ایجاد ارتباط مستقیم با نگهبانان مجتمع جزءحقوق ضروری آپارتمان نشینی است ودر مواقع ضروری مانند بیماری ،مزاحمت ،آتش سوزی وغیره می توانیدبا شماره تلفن  34506661 با نگهبانان تماس حاصل فرمایید.

2-مدیران اجرایی می توانند با ستاد حوادث غیر مترقبه وسایر سازمانه ونهادی مرتبط ارتباط سازمانی ومنظم برقرار نمایند.

حصول اطمینان از خاموش بودن وسایل الکتریکی غیر ضروری ،اجاق گاز وغیره در شب وهنگام خروج از منزل.

3-رعایت اصول پیشگیری وایمنی در هنگام ترک خانه ویا مسافرت و هماهنگی با مدیران مجتمع وفرد مورد اطمینان به منظور جلوگیری از حوادث غیر مترقبه.

4-تردد هر فرد به پشت بامهای بلوکها منوط به هماهنگی با نگهبانان مجتمع بوده وبروز هرحادثه ای بدون هماهنگی قبلی بر عهده متخلف می باشد.

ماده2.حقوق عمومی

رعایت حقوق دیگران فقط نشانه شخصیت ومسئولیت پذیری نیست بلکه قاطع ترین شیوه برای حفظ حقوق خود ما نیز هست.

1-هر فردی برای خود دیدگاهی دارد.در زندگی جمعی می آموزیم که عقاید خود را با ادب آمیخته وبا احترام وبا لحنی ملایم بیان کنیم ودر ضمن به دیدگاه دیگران احترام بگذاریم.باید یاد بگیریم که با وجود عقاید مختلف در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم وبپذیریم فردی که عقیده متفاوتی دارد لزوما دشمن وبدخواه نیست.در همزیستی گروهی بایدبرای دستیابی به نقاط مشترک تلاش کردواز اصرار بر نقاط افتراق پرهیز نمود.

2-هتاکی ،تهمت،ناسزا گویی وغیره به مدیران مجتمع رفتاری غیر اخلاقی بوده وموجب دلسردی آن ها شده ومسئولیت مدنی نیز بدنبال دارد.

3-حفظ حقوق همسایگان منجمله،تکریم ،عدم تجسس در احوالات شخصی ،معاشرت محترمانه ویاری رساندن در زمان گرفتاری وبیماری وغیره در تمامی فرهنگها به ویژه دین مبین اسلام سفارش شده است.

4-ارتباط صمیمانه با همسایگان به ویژه افراد سالمند وبیمار که به تنهایی زندگی می کنند وپیگیری منظم شرایط جسمی وروحی آنان وظیفه اخلاقی واسلامی است.

5- قانون واساسنامه حقوق وتکالیفی را برای ساکنان قائل شده است که با رعایت آنها مشاجرات وچالشهای بین ساکنین ومدیران اجرایی به حد اقل می رسد.به ساکنان محترم توصیه می شودبرای پیگیری مطالبات خود به جای برخوردها ورفتارهای نابهنجار از ظرفیت های قانونی وراه کارهای اساسنامه به شکلی ضابطه مند وخردمندانه استفاده نمایند.بنابر این چرا عده معدودی با بی ادبی وهتاکی فضا را آشفته می کنند؟وچرا ازحاکمیت تعاملات خرد مندانه وحشت دارند؟لذا سعی نمایید آن ها را با اصرار بر ظرفیت های قانونی وتاکید بر خرد جمعی به شیوه ای هوشمندانه تادیب نمایید.

6- قانون مصوبات مجمع عمومی را نافذ می داند ودر اساسنامه از مجمع عمومی بعنوان تنها رکن مجتمع یاد شده است که در آن اعضای هیئت مدیره وبازرس انتخاب ویا عزل می شوند.بنابر این ازاهمیت آن غافل نشوید .شرکت گسترده وهدفمند در مجمع های عمومی از جمله حقوق مالکان است.

7- مدیران اجرایی برای اطلاع وبیان مشکلات ودرخواستهای خود اعلانیه های را منتشر می کند.این اعلانیه ها را باید جدی گرفت وهمکاری لازم را در این خصوص انجام داد.

8-در پیگیری امور مجتمع باید فرهنگ مکتوب نهادینه گردد.خواسته ها را می توان مکتوب ومحترمانه به مدیران انتقال داد.همچنین اشتباهات آنان را به صورت مکتوب گوشزد واصلاح نمود.اشاعه فرهنگ مکتوب در دراز مدت اثر بیشتری داشته وقابل پیگیری واستناد است.

9- بیان انتقاد شرط لازم هست ولی کافی نیست.کنار انتقادات خود راهکار وراه حل ارائه نمایید تا اولا شرایط سخت مدیران اجرایی بیشتر درک شودوثانیا تصمیم گیری برای آنان ساده تر گردد.

10- در انتخاب هیئت مدیره تکلیف مالکان تنها رای دادن نیست بلکه باید افراد واجد شرایط را انتخاب کرد.انتخاب هر فرد یعنی شریک شدن در عملکرد وی اعم از خوب یا بدبنابر این اگر شیوه اداره مجتمع را در گذشته قابل قبول نمی دانیدمسئول واقعی آن در واقع خود شما هستید.زیرا اولا مدیران لایقی را انتخاب نکرده ایدوثانیا از حق خود در مجمع عمومی فوق العاده برای عزل آنان وانتخاب مدیران لایق استفاده نکردیدوثالثا ساکت ومنفعل در گوشه ای قرار گرفته واجازه پایمال شدن حقوق خود را صادر کرده اید.مدیران منتخب باید واجد شرایطی چون:مدیر،مدبر،عادل،صبور،مشورت پذیر،متواضع،پاکدست،انتقاد پذیر ومعتقد به خرد جمعی باشند.

11- افزایش هزینه های اداره مجتمع یکی از دغدغه های مالکان وساکنان است.از یک طرف هزینه های غیر ضروری مردود است از دگر سو انجام برخی هزینه ها ضروری است.شرایط اقتصادی به گونه ای است که ناگزیر با افزایش هزینه ها روبرو می شویم در نتیجه افزایش شارژ ماهانه اجتناب ناپذیر است.برخی در مجمع عمومی ادعای تبدیل مجتمع به گلستان با کمترین شارژ دریافتی را دارند که ادعایی گزاف بیش نیست وآن ها را با جرات می توان افرادی نا آگاه نامید.درست است که هزینه های غیر ضروری نباید انجام شود ولی برخی هزینه ها مانند بازرسی های فنی وتعمیر ونگهداری وهزینه حفظ وحراست ساختمان و... حتما ضروری است.صرفه جویی در این امور کوتاهی بوده وبه قیمت مستهلک نمودن ساختمان می باشد.

ماده 3.حفظ آرامش وآسایش ساکنان:

1-ایجاد سرو صدا در فاصله زمانی 22:00 الی 08:30 ونیز 13:30 الی 17:00 مجاز نیست.(ایجاد سروصداهای غیر متعارف در هر زمانی ممنوع بوده بنابر این هر عملی که ایجاد سروصدای غیر متعارف می نمایدشامل تعمیرات وبنایی ومجالس و...با هماهنگی هیات مدیره مجتمع ودر ساعات تعیین شده صورت پذیرد.)

2- در هنگام استفاده از لوازم صوتی وتصویری وادوات موسیقی رعایت حال همسایگان الزامی است.

3- توجه کامل به آرام بستن درهای ورودی بلوکها وهمچنین درهای اختصاصی واحدها به جهت جلوگیری از خسارت وارده به آنها ورعایت آرامش ساکنان ،الزامی است.

4- رعایت سکوت در راه پله ها ،پارکینگ ها ،محوطه وکلیه مکانهای عمومی مجتمع در تمامی ساعات شبانه روز الزامی است.

5- بدرقه وخداحافظی با مهمانان بهتر است در داخل آپارتمان ونه در راه پله واماکن عمومی انجام شود.

6- ساکنان از مهمانان گرامی خویش درخواست بعمل آورند که در حین عبور از راه پله ومحل های مشترک رعایت آرامش دیگران را نموده واز دویدن بچه ها وایجاد سروصدا ممانعت بعمل آورند.

ماده 4. نظافت:

1-       رعایت نظافت در کلیه مکانهای عمومی (راه پله ها ،پارکینگ ها،پشت بام ،ورودی های هرطبقه )الزامی است.

2-       نظافت مشاعات وراه پله ها مسئولیتی دوجانبه وبین مدیران اجرایی وساکنین است.

3-       کشیدن سیگار وریختن زباله در داخل راه پله وسایر مشاعات اکیدا ممنوع می باشد.

4-       ریختن هرگونه زباله ومواد اضافی به بیرون از طریق بالکن وپنجره ها سلامت همگانی را در معرض خطر قرار می دهد.در هیچ جایی از کره خاکی چنین فردی را انسان متمدن ومتشخص قلمداد نمی کنند.

5-       با توجه به جمع آوری زباله ها بصورت یک روز درمیان توسط مامورین شهر داری پس از ساعت 23:00 مقتضی است زباله ها را بین ساعت 21:30تا 22:30 بصورت خشک ودر بسته های نایلونی کاملا محفوظ با سطل زباله در سطل های زباله عمومی مجتمع قرار دهید.

(لازم بذکر است قرار دادن زباله قبل از ساعت مذکور علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی اعم از مگس،بوی نامطبوع ایجاد نازیبایی در ورودی مجتمع نموده لذا این مساله توسط نگهبان وهیات مدیره نظارت و برخورد جدی خواهد شد.)

ماده5. تردد:

1-       تردد از درب پارکینگ برای افراد پیاده وکودکان ممنوع بوده وورود این افراد تنها بایستی از درب ورودی بلوکها صورت گیرد.

2-       تردد کلیه مالکان وساکنان بدون هماهنگی با نگهبان به پشت بامها ممنوع می باشد.

3-       درهای ورودی بلوکها به ویژه در ساعات شب بسته باشد.خواهشمند است در صورت تردد نسبت به کنترل بسته شدن مجدد درها اقدام نمایید.

4-       بازی کودکان در راه پله ها وپارکینگها ممنوع بوده ومقرر است کودکان در بازه زمانی تعیین شده توسط هیات مدیره در محدوده محوطه ساختمان وبا نظارت والدین خود اقدام نمایند.

5-       تردد در قسمتهای مشترک با لباس خانه امری غیر اخلاقی بوده وزیبنده مجتمع نمی باشد.

ماده6.پارکینگ ها:

1-       با توجه به رعایت ایمنی ونظافت از عدم نشت سوخت ،روغن و..اتومبیل خود اطمینان حاصل فرمایید.(ساکنان محترمی که پس از تذکر اقدام به رفع مشکل مربوطه به هر نحو ننمایندمی بایست هزینه نظافت مربوطه را با نظر هیات مدیره پرداخت نمایند.)

2-       شستشوی اتومبیل ،فرش و...در پارکینگها ومحوطه ممنوع بوده ومصداق بارز حق الناس  می باشد.

3-       عدم استفاده مکرر از دزدگیر خودروها وموتورسیکلت ها در پارکینگ ها ومحوطه.

4-       مسئولیت حفظ کلیه لوازم داخل اتومبیل به عهده مالک خودرو می باشد لذا در پارکینگ حتما درها را قفل نمایید.

5-       به علت کمبود پارکینگ استاندارد ورود بیش از یک خودرو که مشخصات آن قبلا به هیات مدیره اعلام شده به داخل پارکینگ ممنوع وافراد خاطی مشمول جریمه خواهند شد.

6-       از گذاشتن خودرو مهمان در داخل پارکینگ خودداری نموده ودر صورت نیاز بایستی با هماهنگی مدیریت مجتمع ومالک پارکینگ اقدام گردد./.

7-       از گذاشتن موتورسیکلت ودوچرخه داخل پارکینگها خودداری فرموده وصرفا در مکانی که توسط مدیریت مجتمع تعیین واعلام خواهد شد پارک گردند.

ماده7 . مشاعات وسایر موارد:

1-       زمان پرداخت شارژ هرواحد از مورخه اول تا پنجم همان ماه می باشد. ساکنان محترم بایستی حق شارژ واحد خود را تا تاریخ تعیین شده به خزانه دار یا مدیر مجتمع تحویل فرمایند.

2-       در صورت نیاز به تاسیسات عمومی از باز کردن تابلو برق ،پمپ های آب جعبه تقسیم آیفون و... خودداری نموده وقبل از هر اقدامی با نگهبان وهیات مدیره هماهنگ گردد.

3-       کلیه مالکان موظف هستند قبل از فروش یا اجاره مجدد ملک خود نسبت به بدهیهای احتمالی ملک از طریق هیات مدیره کسب اطلاع نموده ومفاصا حساب دریافت نمایند.

4-       کلیه مالکان گرامی متعهد می گردند که واحد های خود را به افراد مجرد ویا برای زندگی غیر از شرایط خانواده اجاره ندهند.

5-       کلیه مالکان ومستاجرین گرامی بایستی تاریخ وساعت اسباب کش خود را 24 ساعت قبل به اطلاع نگهبان وهیات مدیره برسانند وبا هماهنگی هیات مدیره ودر ساعت تعیین شده اقدام به اسباب کشی نمایند.

6-       کلیه مالکان گرامی متعهد می گردند هر گونه اجاره وفروش واحدها به اطلاع هیات مدیره رسانده وخریداران یا مستاجرین خودرا قبل از ورود به مجتمع به هیات مدیره معرفی نموده تا کلیه موارد آیین نامه را به اطلاع وی برسانند.

7-       مبلغ شارژمجتمع مربوط به هزینه های جاری ومعمول بوده وکلیه هزینه های اساسی شامل تعمیرات کلی ،نقاشی،حفاظتی،و... به صورت جداگانه محاسبه وسهم هر واحد جداگانه توسط مالک پرداخت می گردد.

8-       در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از واحد مسکونی نسبت به پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک ،هیات مدیره موظف است بر اساس ماده30 اساسنامه مجتمع وهمچنین برابر مقررات قانون تملک آپارتمانهاوآیین نامه ها واصلاحیه های آن اقدامات اجرایی را معمول نماید.

9-       بر ابر ماده 15 اساسنامه مجمع عمومی مبادرت به انتخاب یک نفر بعنوان بازرس خواهد نمود که بازرس موظف است بر نحوه اجرای مصوبات مجمع عمومی وصحت وسقم میزان دارایی ها وحسابهای نهایی ونحوه هزینه درآمدهای مجتمع که هیات مدیره برای تسلیم به مجمع عمومی تهیه می کند نظارت داشته باشدوهر یک از مالکین به منظور کسب اطلاعات در خصوص موارد مذکور حق دارند با رجوع به بازرس منتخب چگونگی صرف وجوه پرداختی خود را مطالبه نمایند.

10ـ تعمیرات وتغییرات داخلی واحدها که موجب صدمه به اسکلت ساختمان می شود به هیچ وجه مجاز نمی باشد.

11ـ قرار دادن هرنوع وسیله ویا گستردن البسه در بالکن ها وجلو پنجره ها به نحوی که از بیرون مجتمع نمایان باشد وبر روی نمای بلوکها تاثیر بگذارد ممنوع می باشد.

12-ورود اثاثیه به داخل مجتمع مستلزم تسویه حساب با مدیر وپرداخت مبلغ ورودی مصوب خواهد بود.

13-                        حیوانات خانگی معمولا در برابر برخی بیماریها مصون بوده که انسانها به ویژه کودکان وسالمندان در معرض سرایت آن ها هستند.لذا ورود ونگهداری هر نوع پرنده وحیوان خانگی اکیدا ممنوع بوده ودر صورت تخلف با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

14-                        نگهداری  مواد منفجره ،آتش زا،سمی وخطر ناک داخل قسمتهای اختصاصی ،انباریها ویا مشاعات مجاز نمی باشدوتبعات تخلف از این امر بر عهده متخلف می باشد.

15-                        کلیه اطلاع رسانی های مجتمع علاوه بر نصب اعلانیه در ورودی مجتمع وهر یک از بلوکها از طریق ارسال پیام کوتاه و همچنین وبلاگ مجتمع(baharan-esf.blogsky.com) صورت می گیرد.

16-                        بعنوان یک اصل شایسته ونیکودر فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در مصرف آب ،برق،گاز،نهایت صرفه جویی ومساعدت لازم را مبذول فرمایید.